torsdag 7 januari 2010

Förändring

Liksom julen är på väg ut härhemma är även delar av min barndom på väg att kastas ur huset. Strax åker jag och pappa till återvinningscentralen med ett helt rum. Ja, alltså inte hela rummet, men i princip allting som var i det. Rummet är mitt kära "lekrum" som jag och min syster lekte i när vi var små, ett rum som på senare år mest har refererats till som "förfestrummet". Det vill säga ett rum fullt av roliga minnen. Nu ska det saneras och renoveras om till ett rum i Hamptons/Lexington-stil.
Alla mina gamla dataspel ryker, liksom gamla sällskapsspel, stereon samt alla hyllor och bord. Kvar blir bara ett tomt rum. Vad var det nu Thomas av Aquino en gång skrev? Människan är som ett oskrivet blad. Kanske gäller det även ett rum?

Tabula rasa, det tål att tänkas på inför det nya året.


Inga kommentarer: