måndag 4 januari 2010

2009 - året som gick


Januari



År 2009 inleddes med en tvådagarstripp till Göteborg med mamma och pappa. Lite shopping och "hygge" i de goa gubbarnas stad satte ribban för decenniets sista år. Den tionde  månaden samlades hela gänget för middag hemma hos Markus i Lund, dels för att Jonas fyllt år, dels för att jag skulle embarkera på ett Niceäventyr men framförallt för att gänget inte träffats på alldeles för länge. Dagen efter satte jag mig på planet för att, via Riga, flyga ned till Nice där jag skulle spendera hela första halvan av året på handelshögskolan EDHEC. Den 24 januari kom årets första riktiga Rivierakväll - middag och eftersläpp på Le Bâoli i Cannes. Här åt vårt sällskap en 13 000-kronorsmiddag och träffade Victoria Silvstedt.







Februari



Nu var skolan på gång på riktigt och sju ämnen på franska tog ut sin rätt. Det blev mycket plugg och hårdragande innan man kom in i det franska systemet (och frankly: förstod vad de sa..) En veckas sportlov spenderades hemma i Linköping i gott sällskap och väl tillbaka i Nice fortsatte pluggandet.                 







Mars


I mars var det dags för de första tentorna, jag avverkade 6 tentor och ett inlämningsarbete på 5 dagar och French Track var ett minne blott. Mars var också månaden då den trevliga besökssviten infann sig. Bor man i Nice är man minsann populär! Emma (min syster) var först ut i slutet av mars och vi tog oss an Nice såväl som Monaco och badorterna längs Rivieran.







April


Blott två veckor efter Emmas besök var det dags för storinvasion. Sara, Jonas och Makkan kom på besök och rutten var ungefär densamma med dem som med Emma. Tyvärr var vädret inte riktigt till sin fördel så det blev inget bad för de långväga gästerna, men väl shopping och Chagallmuséebesök. Samtidigt som de besökte mig var cirka 8 andra vänner på besök hos andra så det blev stor fest alla tillsammans, riktigt roligt att slå klackarna i taket på Côte d'Azur.
Mamma och pappa förärade mig med en visit ett par dagar senare och utflykterna avlöste shoppingen och vinpauserna.  Som vana Niceresenärer behövde de inte vallas runt lika mycket som förstagångsbesökarna, väl var väl det eftersom jag hade en del i skolan just då.







Maj


Majmånad var i retrospektiv väldigt lugn. Min kalender vittnar om mycket plugg men inte så mycket stora evenemang. Safe to say är att vi gjorde en heldel utflykter därnere, i synnerhet till de närliggande stränderna i Villefranche-sur-Mer, Èze-sur-Mer och Cannes. Värmen hade ju letat sig fram ordentligt nu.





Juni


Brännan satt nu där den skulle och tur var väl det eftersom tenta-p nu satte igång. Första veckan i juni var det dags att tenta av de sista sju kurserna, denna gången på engelska. Samtliga gick vägen och skolan, liksom Nicevistelsen, var över för denna gång. Väl tillbaka i Sverige var jag sommararbetslös och tänkte läsa en sommarkurs för att säkra lite CSN-bidrag. Jag kom in på en halvfartskurs i ryska vid Linköpings Universitet och jag hoppade på. Tre dagar efter att den startade fick jag ett jobb på Runsven i Skänninge och det nappade jag på. Jag trivdes oerhört bra där ute, öven om pendlingen var jobbig, och jag jobbade kvar tills skolan började i augusti. Ryskkursen fortsatte jag med parallellt med jobbet.







Juli


10-12 juli var jag en snabbis i Malmö för att ladda batterierna och träffa familj och vänner. Helgen gick fort och snart var jag tillbaka i Skänninge. Ryskan fortsatte jag med och tenterade sedan av med högsta betyg som följd.


Augusti


När sommarjobbet var slut i början av augusti tog jag åter en sväng ned till Malmö för att vila ut lite. Mellan den 14-16 åkte jag på Koreareunion i Helsingfors. Hela det finska gänget och jag åkte ut till Huuttöyry där Julius familj har stuga. Turer med båten, skogspromenad och blåbärsplockning var precis vad en utarbetad ung man behövde. I slutet av augusti fick jag så åter mitt gamla jobb i Linköping tillbaka och där jobbar jag än idag parallellt med plugget.







September


Höstterminen började tufft, många kurser parallellt, såväl på distans som i Linköping, gjorde att sammanlagt 4 tentor skrevs under månaden samtidigt som jag jobbade 30%. Ett andningshål kom då Hans Blix var på besök som gästföreläsare om Irak och vapeninspektionerna där. 


Oktober


I oktober åkte jag och Makkan på vår årliga resa till en europeisk huvudstad. Nu var det dags att avsluta Baltikum och den enda huvudstad vi hade kvar var den estniska, Tallinn. Fyra dagar i Estland innefattade alltifrån ministadsvandringar till shopping, hyrbil på landsbygden och fyndande av råbilliga Cheap Monday i en gudsförgäten estnisk håla. Vi hann även med att se den ryska gränsen och bekanta oss med Karl XII:s gamla borg vid krigsskådeplatsen Narva. Oktober rundades av med en Redbull/Jägermeister-sponsrad fest i Linköping.









November


I november kom fransmännen vi lärde känna på EDHEC i Nice på besök, en helg med fest var planerad och fest blev det. De franska tjejerna gick loss på Dammiddagen medan grabbarna fick stilla sig till eftersläppet. Årsbanketten gick av stapeln i mitten av månaden och fluga och långklänning åkte på. Avtackning, prisutdelningar, sång och dans var teman för kvällen. Melissa Horn spelade den 18:e på Sagateatern i Linköping och det var en konsert värd att minnas.







December


Så kom då kylan och tillika årets sista månad. Julkonsert i S:t Larskyrkan avlöstes av julbestyr i form av bland annat lussebullsbakande. Det omtalade svininfluensevaccinet sprutades in i mig den 7e utan att jag fick några som helst komplikationer. Datorn bestämde sig för att dö för mig den 12e december så den lämnades snabbt och lätt in på reparation för att hämtas upp två veckor senare. Jag kom ned till Malmö den 19e för julfirande och inledde vistelsen med att se storfilmen Avatar på bio med Markus. i 3D förstås. Nyårsafton spenderades för andra året i rad i Östergötland och blev en härlig tillställning.









Min förhoppning är att 2010 ska bjuda på minst lika mycket härligheter som 2009 gjorde och att även nästa decennium blir fantastiskt. 



Inga kommentarer: