onsdag 28 oktober 2009

VHS+DVD vs CD + LP

Min bok lärde mig något väldigt intressant igår. Något som jag faktiskt själ har funderat på..

Varför är CD-fodral mindre än DVD-fodral då båda innehåller skivor som är lika stora?

Skälet är att då man gick över från LP-skivor och deras stora fodral ville man underlätta för musikbutiksägarna och göra de nymodiga CD-skivsfodralen kompatibla med existerande hyllor och fack i affären. Därför gjorde man så att två CD-fodral fick plats i stället där en LP-skiva stått innan. Liknande var det med DVD:erna när dessa lanserades. VHS banden var av samma mått (höjd och längd) som DVD-skivorna är idag, dels för att underlätta för videobutikerna och deras lagerhållning men också för att hushållen inte skulle behöva göra sig av med sina hyllor anpassade för lagring av VHS band - dessa kunde nu användas även för DVD-skivor.

Ibland blir jag imponerad av att det faktiskt ligger så mycket tänk bakom ett fenomen som det här!



1 kommentar:

Anna sa...

Men sneaky, har du gjort comeback utan att säga nåt! Kul att du är tillbaka =) Ang. youtubevideor, vet inte hur blogspot funkar, men jag kan klicka på "Ändra redigerare" under rutan där jag skriver inlägget. Sedan går man till youtube, klickar i "Bädda in" under inforutan, väljer färg och storlek, kopierar koden i Bädda in-rutan, klistrar in i inlägget, och klickar på Ändra redigerare igen så att texten blir normal. Hoppas det var begripligt, lycka till! PS Mamma kommer bli överlycklig att du är tillbaka, hon älskar din blogg.