torsdag 14 maj 2009

Kurssammanfattning

Idag började vi vår sista kurs, med tre veckor kvar till tentorna.. Därför är det väl på sin plats med en sammanfattning av alla kurser som jag läst/läser under denna halvtermin som sträckt sig från mars och slutar i början av juni.

Business Game: Mirage - Denna kurs har jag flyktigt berättat om tidigare då vi hade helvetesveckor framför datorn. Detta var alltså en sorts företagssimulator i vilken vi hade ett eget företag och tillverkade produkter. Man tävlade mot andra företag i samma "universum" men även på campusnivå (såväl Nice som Lille). Jag tyckte det var jätteroligt trots att det inte gick hundra för oss, so to speak.

International Accounting - Är precis som det låter. Fruktansvärt tråkigt. Här behandlar vi redovisning på koncernnivå och hur man upprättar balansräkning, resultaträkning och fan och hans mormor för koncerner. Professorn är en herre med enormt fransk brytning hemmahörandes i Lille. Tenta kommer nog bli lite knepig, helt klart ett orosmoment.

International Commercial Law - En svenskättad tysk advokat har hittat till EDHEC och har hållit i denna kurs som handlar om just internationell handelsrätt. Spännande och intressant på papper, synnerligen inte i verkligheten. Jag och Anna är de enda av svenskarna som varit tappra (läs: dumma) nog att välja denna kurs. Jag tror dock fortfarande att den är lärorik för framtiden och att tentan inte kommer bli alltför blodig.

Strategic Options - En ung doktorerande bulgariska leder denna kurs som är min favoritkurs. Hur intressant som helst och Olga (japp, det e sant..) är ruskigt allmänbildad och saklig. Hon har också förmågan att få pli på fransmännens småsnackande under föreläsningar och ger bra feedback. Framåt Bulgarien!

Price & Retail Management - Donald Trumps okände bror med cockerspanielögon. Så beskrivs han bäst, M. Pierre Chaix. Han har den roligaste franska brytningen någonsin och när han säger "prrrrrobabliii" ryser man av välbehag. Nästan. Kursen handlar om prissättning och distribution och är inte helt omöjlig. Han har dock varit vänlig nog att slänga in lite priselasticiteter för att skrämma skiten ur mig.

Big Business and the Environment - En parant tyska med bas i London, Paris och Barcelona som är självutnämnd botgörare för miljön. Hon släcker exempelvis ljuset på lektionerna för att spara på miljön, däremot misstänker jag att hon inte alltid reser miljövänligt mellan orterna där hon verkar. Doktor i något är hon också, antagligen något viktigt. Jag gillar henne trots allt ändå och ämnet är hur flummigt som helst, vi pratar om vår inverkan på jorden och miljön (högst aktuellt och lärorikt, mer sånt i svenska skolor!) samt om hur företag tar/borde ta ansvar för sina handlingar. Går det att kombinera vinstdrivande företag med ett miljötänkande utan att det bli skenheligt? Fråga mig om tre veckor.

Treasury Management - Om Big Business-damen är internationell är denna dam än mer så. Hon är av indisk härkomst, bor i Minnesota men gästföreläser i Frankrike, Italien, Ryssland och Storbritannien. Denna kvinna vid namn Ameeta etwas ska lära oss allt om derivat, internationella penningmarknaden, valutamarknaden och hur man hanterar risk på dessa. Kursen blir nog lite svettig men med finansieringskursen från Korea med i bagaget ska jag nog fixa det här. Det är min sanna övertygelse.

Nu kokar pastavattnet så maten är på G. Ikväll blir det semifinal i Eurovision Song Contest, lycka!


Inga kommentarer: