onsdag 13 maj 2009

Iqbaldagen


Kommer ni ihåg lilla Iqbal Mashid som mördades 1995 efter att han befriats från barnarbete i Pakistan? Den lilla snubben har jag totalt glömt bort (sorgligt men sant). Hur som helst så väcktes hans ande till liv genom Anna idag. I brist på annat surfade vi runt och visade varandra våra hembygder på bild. Jag kan säga att Anna inte blev imponerad av Järnvägsgatan i Limhamn, men det är en annan historia. 
När vi googlade på Lidköping där Anna kommer från, snubblade vi direkt över ett evenemang som infaller den 16 april varje år, nämligen Iqbaldagen. Jag tyckte det var hejdlöst roligt att ett samhälle i Västergötland har en hel dag tillägnad en pakistansk pojke. Anna hade ingen somhelst aning om vad pojken har för anknytning till Lidköping och berättade, inte helt ostolt, om hur alla släpper upp ballonger i luften på denna dag. Hon berättade också entusiastisk om att Iqbal även har ett torg uppkallat efter sig i Lidköping. Iqbals Torg - där ser man. 
Jag hoppas verkligen att jag kommer att ha användning av denna nyfunna kunskap i en frågesport eller dylikt. Jag tänker mig en 10-miljonersfråga i klass med "Vilken västsvenskt ort har uppkallat ett torg efter en pakistansk pojke?" Tjiching, 10 miljoner till Christoffer.

1 kommentar:

Anna sa...

Ha ha, som utlovat ett specialinlägg om Iqbaldagen, jag, Britt-Marie Klang och hela Lidköping är mycket hedrade =)