onsdag 13 maj 2009

"I gotta be in Monaco"

Titeln är en låt av det före detta (olyckligtvis) Malmöbandet The Mo och heter just "Monaco". Det var länge sedan jag hörde på den och den poppade upp i huvudet just när jag tänkte beskriva mitt senaste Monacoäventyr.

Igår var det nämligen någon form av spansk afton på utestället Wayne's här i Nice. Vi fick buffé (samma som ALLA tidigare gånger på det stället) och vi drack mousserande rosévin och/eller Sangria. Hursomhaver så blev vi uttråkade framåt 22-snåret så vi bestämde oss för att ta Markus och Thomas hyrda Renault Twingo och åka på äventyr. Tilläggas skall, för oroliga mödrars skull, att Thomas höll sig till Coca-cola hela kvällen och var således designated driver. Nåväl, Markus, Thomas, Emilia och jag, styrde kosan mot Monaco med syfte att köra på F1-banan som nu är preppad. Efter lite sightseeing och uppvisande av diverse ställen var det så dags. Team Sweden på F1-banan i Monte Carlo! Vi körde ett varv på banan, igenom schikaner, hårnålskurvor och den famösa tunneln. Hur kul som helst trots att Twingon bara kom upp i 80 km/h.

Efter det monegaskiska äventyret fick vi blodad tand på äventyr och rattade mot Italien och hålan (förlåt Emilia) Ventimiglia. Av någon anledning var dock den vanliga infarten till stan avstängd vilket ledde oss in i små gränder, omringade av korrugerad plåt och skällande vakthundar och handskrivna vägskyltar som pekade mot stan. Vi fnissade hejdlöst men var samtidigt livrädda för att maffian när som helst skulle kunna dyka upp i sann GTA-anda. Vi kom dock tillslut fram till Ventimiglia och efter en kort sejour på stranden kickade hungern in. Jag frågade en man på felfri italienska (whatever..) vart McDonald's ligger och vi lyckades förstå vad han ville ha fram, tyvärr var Donken stängd. Istället rattade vi hungrigt tillbaka mot Nice via Haute Corniche vilket gjorde att det kom oförutsedda vägtullar med jämna mellanrum, något som i sin tur snabbt gjorde att Emilias myntportmonnä sinade.. Hem kom vi i varje fall efter en helrolig och annorlunda kväll!

Idag har jag och Anna gjort grupparbete samtidigt som tre kinesiskor. Ja jag skriver inte MED eller TILLSAMMANS med tre kinesiskor eftersom vi argumenterar på svenska och de på mandarin medan vi alla ler och gör tummen upp åt varandra. Nej skämt och sido, kineser kan inte det här med GRUPParbeten utan gör gärna sin del tyst på kinesiska samtidigt som de uppmanar oss att göra samma sak. Nåja, jag och Anna blev i alla fall klara med vår del och studsade snabbt hemåt!

Inga kommentarer: