tisdag 21 april 2009

Dream Team på besök vol. 1

15/4 - onsdag

Efter att jag varit i skolan åkte jag och hämtade Sara, Jonas och Makkan som landat punktligt (SAS vet ni!) på Nices flygplats. Vi lämnade väskor och gick en omfattande men kort husesyn i min lägenhet innan vi gick ut på stan och köpte lunchbaguette. Efter lite strosande i Gamla Stan (Vieux Nice) klättrade vi upp på Slottskullen med superb vy över Nice och Baie des Anges (Änglabukten). Under ”vinpausen” i Cours Saleya bestämde vi oss för en lugn hemmakväll och det blev pasta carbonara till middag. Under kvällen firades både jag och Makkan som fyllt år sedan vi sågs senast. Jag fick en riktigt snygg flasköppnare från Orrefors av Sara och Jonas och ett par skor av Makkan. Tack så mycket!

16/4 - torsdag

Då jag hade skolan en liten stund på förmiddagen styrde svensktrion kosan mot Marc Chagall-muséet, något som verkade uppskattas väldigt. När jag senare anslöt blev det lunch på Taverne Masséna som serverar Nices godaste pizzor. Lunchen följdes av en snabb tripp till Carrefour (ICA MAXI) för att inhandla nya bestick och glas som förolyckats under min tid i lägenheten. Jonas fyndade även en whiskey av något slag som var flera hundralappar billigare än i Sverige. Väl tillbaka i innerstaden blev det strosande i Gamla Stan igen och luktande på diverse Savons de Marseille (Marseilletvålar) och kryddblandningar. Vi hann även med att besöka något slumpartat museum vid namn Palais Lascaris, 1700-tals salonger och målningar, vi kände att det fria inträdet var välbefogat. Första dagen föll Sara pladask för ett café av puttinuttigt snitt med teburksinredning och småkakor. Svenskkvartetten gjorde en obligatorisk fikapaus där för att skula för det forsande regnet utanför. Då kvällningen kom gick vi till en av mina favoritrestauranger och åt ”Tapas à volonté” vilket innebär att för 9,50€ får man äta hur mycket tapas man vill. Vi åt så det stod härliga till och sköljde ned med lite rödtjut!

Inga kommentarer: