tisdag 17 mars 2009

Tisdag i Nice/Nizza/Nikaïa/Niža - I'm confused!

Tisdag i Nice, eller Nizza som mormor säger, undrar varför? Kanske är det någon äldre benämning på staden. Jag vet i alla fall att de gamla grekerna som härjade här för länge sedan kallade staden Νίκαια (Nikaïa) och i Lettland kallar man staden Niža, något jag fick erfara då jag panikslaget inte fann ”Nice” på avgångsskärmarna på Rigas flygplats när jag åkte ned hit.
Där stänger vi parentesen om Nices etymologi.

Vart var jag nu igen? Just det, tisdag i Nice. Solen strålar underbart igen och det måste vara minst 20 grader i solen, jag knallar runt i t-shirt och strålar ikapp med Helios. Jag sitter nu i skolans datasal och gör lite ”ärenden” på Internet, löjligt vad handikappad man är utan ”the world wide web”. Man (jag) kommer på sig (mig) själv med att fundera över hur man betalde räkningar förr, hur man letade upp ett telefonnummer eller hur man köpte flygbiljetter. Hå hå ja ja, tur att man är uppvuxen i teknikens era. Fast jag skulle inte banga att leva på 1920-talet, allt verkade så bekymmerslöst där i mellankrigstiden, I want that!

Här är livet inte bekymmerslöst för tillfället, mest på grund av tentaveckan. Sju tentor på fyra dagar. Två är redan avverkade och det gick bra (finansnazin gjorde en snäll tenta!). Jag har ytterligare två idag, följt av en imorgon och två på torsdag. Sedan är det över för denna gången. För att sno Annas fina mantra: ”this too shall pass”. Jag hittade för övrigt en bok av Mia Törnblom som heter ”Självkänsla nu!” i bokhyllan här. Började bläddra lite i den och körde lite mantran ur den igår innan tentorna och det verkar ha funkat, värt att upprätthålla livscoachningen med andra ord.

Nu ska jag leta upp ett telefonnummer, betala räkningar och hitta en billig flygbiljett hem i juni – allt med hjälp av Internet!

Bis später meine Freunde! A tout à l’heure mes amis!

1 kommentar:

Syster din sa...

this too shall pass sjunger faktiskt india arie, en av vår tids bästa sångerskor!! och mias bok har jag... fick den av en väninna.... hrm... säger det ngt om mig?