onsdag 18 mars 2009

Tentavecka dag II

Igår var det dags för tenta nummer två och tre i ordningen: Kalkylmetoder och Avtalsrätt. Den senare gick strålande, den första mindre bra. Kalkyltentan var en mördarvariant vad gäller marginalkostnader och formeldefinitioner. Safe to say, jag fattade halvfjerds! Vi har dock reda lyckats med konststycket att klara ett inlämningscase som utgör 40 % av betyget, med lite hjälp från ovan så kanske man kan snubbla över tröskeln för godkänt.

Nu sitter Anna, jag och Emma i datasalen och ”sista-minuten-pluggar” inför vår tenta i datakursen i eftermiddag. Vi jobbar i Excel och i Microsoft Access, jag har fortfarande inte riktigt förstått varför man har Access men jag börjar få kläm på programvaran åtminstone. Det ska nog gå vägen! Vi har också fått information om en av våra engelskspråkiga kurser för nästa trimester, Business Game: Mirage. Detta är en sorts databaserad management/finansieringssimulation som går ut på att knipa åt sig så mycket marknadsandelar så möjligt från sina konkurrerande klasskamrater. Det låter helsvårt och jag blir än så länge inte klok på vad manualen försöker förklara för mig, men det visar väl sig under kursens gång. Vi har i varje fall satt samman ett dream team bestående av mig, Anna, Emilia, Markus och Madelene. Heeyah, marknadsdominans here we come!

Noterade för övrigt att SEK/EUR-kursen har fallit till 11,19 kronor per euro, det bugar och bockar vi alldeles särskilt för.

Jag borde förresten varna för franska kryddburkar. Fransoserna tycker inte att det är lämpligt att dosera chilipulver genom sådana där små trevliga hål som Kockens Kryddor har på sina burkar. Här är det istället rejäla hål, modell Hooverdammen, som gäller. Min chili con carne blev aningen pikant…

Inga kommentarer: