torsdag 12 mars 2009

Kursbeskrivningar

I tisdags satt jag nästan 4 timmar på stranden och pluggade. Igår blev det ca 2 timmar i solskenet. Det går faktiskt riktigt bra, det är något med havets salta stänk och vågornas brus som har en lugnande och effektiviserande inverkan. Till på köpet fick jag ordentligt med färg and I like it! Just nu liknar näsan ett stoppljus men det lägger sig sen och blir brunt och fint. Det har under veckan varit över 20 grader, 22 grader i tisdags läste jag i Metro igår morse. Idag blir det ingen sol, vi har vachement beaucoup (lit. mycket som en ko) att göra i marketing och avtalsrätt så det blir isolering i skolans datasal för att jobba på inlämningsarbeten. Bussigt att ha stora inlämningar nu strax innan tentorna.
Jag kom under dagen på att jag inte har skrivit vilka ämnen det är jag har förkovrat mig i under de senaste månaderna, här kommer dem inklusive korta kurssammanfattningar och egna reflektioner.

Études de Marché (lit. Marknadsstudier) handlar om just marknadsundersökningar och utformandet av frågeformulär etc. Behöver jag säga att det är JÄTTEtråkig? Professorer är Moniseur Danone själv samt en labil kvinna med efternamnet Mars.

Gestion de Données (lit. Dataförvaltning) datakurs som lär oss Excel och Microsoft Access, rätt så glidig måste jag säga. Svår att plugga till dock efter som min Mac inte har Microsoft Access. Professorer är en jättesnäll ung kvinna som jag hela tiden försöker komma på vilken dialekt hon talar samtidigt som Anna och Emma låtsas som att hon inte har någon.

Mécanismes fondamentaux du Droit contractuel (lit. Grundläggande mekanismer i avtalsrätt). Min tunga lagkurs som jag svor så mycket över i början har utvecklats till en favorit i hemlighet (Anna och Emma vet inget…). Den kursen som jag lärt mig överlägset mest i. Här har vi en energisk dam som tidigare varit advokat och har en fäbless för sjalar. Hon har berömt mig inför klassen för att jag var den enda som lämnat in alla case. Helt klart en favoritlärare efter det.

Actifs financiers et évaluation actuarielle (lit. Finansiella tillgångar och aktualiserad utvärdering). Min finansieringskurs som är TUFF. Jag har halvpejl på läget men det är MYCKET formler och knepig matte som jag inte riktigt greppar än. Men skam den som ger sig! Vår lärarinna här heter Céline och är finansnazi, hon kan för mycket för att lära ut och är för snygg för att vara professor. Vi har funderat på att säga till henne att hon borde vara modell istället - hon har kindbenen people! Vi har luskat reda på att hon bor i Roquebrune-sur-Cap på andra sidan Monaco, vi ska dit på studiebesök.

Le monde arabe (lit. Arabvärlden) min valbara kurs som handlar om just Arabvärlden och dess historia, nutid och kultur. Väldigt intressant för mig som är en geografi- och politiknörd. Har gått igenom allt från Mohammeds glansdagar till de kuwaitiska shejkernas förehavanden. Monsieur Brogini pratar flytande arabiska (tror jag) och är lugn och metodisk. Han diggar mig eftersom jag kunde något om Marocko första föreläsningen. En gästprofessor från Universitet i Kairo vi hade en gång visade bara sina semesterbilder och löjliga filmer på den egyptiska trafiken. Jag gick i pausen.

Culture et Environnement (lit. Kultur och Miljö) är indelad i Ryssland, Mellanöstern, Kina, Afrika och Indien och handlar just om (affärs-)kultur i dessa länder och dess politiska system. Jag gillar ju denna kurs också, även om den senaste afrikanske föreläsaren var sömnframkallande likt en tsetsefluga.

Évaluation et Mesure de la Performance: Méthodes de Calcul (lit. Utvärdering och Mätning av verksamheten: Kalkylmetoder). Internredovisning all over again fast med lite franska och sydeuropeiska twister. Jag tycker den är intressant och lite rolig (i smyg här också) och jag har väl rätt bra grepp på den. Ansjovistanten (döpt efter ett case från första föreläsningen) är jättesnäll och frågade om vi behövde lexikon till tentan och den andra kursansvariga är en liten morfar som har en förkärlek för att kryssa över felaktiga svar i våra häften.

Management et Sciences Humaines (lit. Förvaltning/Management och Human Resources) Hemskt att man inte vet vad Human Resources heter på engelska, drar mig till minnes att det finns ett program i Linköping som heter ”Personal och Administrations-programmet” det är nog Human Resources. Anyhow. Denna kurs handlar om ledarskap och motivation och vi har lyckligtvis ingen tenta utan bara ett arbete att lämna in senast den 31 mars. Till professorer har vi två belgare importerade från Université de Louvain (Leuven), jag blev lycklig när de började räkna som jag gör på franska. Det sitter i efter min korta sejour i Bryssel att räkna på belgisk franska, och de gjorde dessa trevliga herrar också.

I tisdagskväll spontanåt vi middag på ”La Coupole”, en restaurang med stora pastaportioner inkl. dryck för 7€- prisvärt! Efter ett glas vin och en pasta carbonara gick jag hem och fortsatte att plugga.

Förlåt för att det blev ett så långt inlägg, men kreativiteten flödar på torsdagsmorgonen…

A+!

1 kommentar:

Makkan sa...

Kul med ett längre inlägg, med prickar desutom! Men jag tror att det heter Human Resources på engelska med;) "Hemskt att man inte vet vad Human Resources heter på engelska..." Men nu har vi lite bättre koll på dina kurser! Fridens liljor!