måndag 2 mars 2009

All these mixed emotions

Så, då är jag tillbaka på Rivieran. Jag har inte beslutat mig än för om det känns bra eller dåligt. Mitt första intryck efter att jag landat var att det kändes skönt att vara ”hemma” men under dagen i dag har det känts rätt tungt att vara tillbaka. Förhoppningsvis blir det bättre när skolan startar igen så att jag har saker att göra och när jag träffar mina kompisar igen.

Resan från Arlanda gick bra trots en liten försening. Flighten mellan München och Nice var i ett riktigt litet plan, påminde mig om ett av Höga Kusten Flygs flygplan som jag reste till Örnsköldsvik med en gång för något år sedan. Minilitet och svettigt varma lädersäten. Det som dock medförde mest oreda var det faktum att de franska och tyska tidningar som skulle levererats till planet inte kom med och att bara engelskspråkiga tidningar fanns ombord. Tror ni att fransmännen och tyskarna (båda folkslag vägrar ju engelska) var upprörda? Jag landade 22:40 och flygbussen gick 22:50 vilket gjorde att jag missade den och nästa avgick inte förrän 23:50, thanks but no thanks. Jag tog en taxi och chauffören och jag kallpratade under hela resan, han tyckte jag pratade bra franska och kanske har de lossnat lite mer nu. Den vänliga mannen nästlade sig in på min lilla gata och gav mig minsann 0,90€ i rabatt!

Igar var det dåligt väder men eftersom jag kände mig lite nere tog jag ändå en tvåtimmarspromenad i regnet för att stärka mig lite. Med Laura Pausini i öronen och fotriktiga skor traskade jag hela strandpromenaden bort till skolan och sedan tillbaka till mitt ”hood” Gambetta. En kopp te och lite svenskt godis ovanpå det så mådde jag genast lite bättre.

Strax ska jag ha min första föreläsning efter lovet ”Le Monde arabe” och efter det är det caselösning i min kalkyleringskurs. Vi ska tydligen få ett monstercase att lösa på tre timmar, vi får väl se hur det går. Lägg därtill monstercaset vi tilldelades i morse i avtalsrätten så har ni en härlig pluggvecka. Jag längtar redan till helgens prognostiserade vackra väder så man kan ligga och ta igen sig på stranden och intala sig själv att Nice inte är så tokigt trots allt.

Inga kommentarer: