söndag 15 februari 2009

Things are turning tropical

Gårdagskvällen var trevlig, Melodifestival från SVT:s hemsida i "Le Château" (Annas, Madelenes och Markus lägenhet). Resultatet blev som vi ville, Måns och hårdrockarna till final samt Amy Diamond och Lili & Sussie till Andra Chansen.  Efter lite prechauffage under festivalen gled vi ne på stan, var en kortis på Ghost innan jag, Markus och Emilia käkade pizza och kebab som nattmat innan jag styrde kosan hemåt.

Idag har jag storstädat min lilla artonkvadratare och sen har jag pluggat finansiering på stranden tillsammans med Emilia. Det är strålande väder här idag (igen)! Jag svängde förbi ett boulangerie (bageri/konditori) på vägen hem och köpte baguette, ciabatta och en tarte aux poires (pärontårtbit) för att mysa med ikväll. Jag har fått en fäbless (ful svensk stavning vi har på det ordet för övrigt..faiblesse är mycket finare..) för fransk musik såhär på ålderns höst. Lyssnar just nu på Gilbert Bécauds "Et maintenant" en riktigt fin gammal goding. Rekommenderas!

Carneval de Nice (Nicekarnevalen) håller på för fullt här och det är traumatiskt jobbigt. Det r avspärrat i hela staden och turister (jepp) överallt. Det värsta av allt är dock konfettiregnen och skumsprejerna som alla går omkring med och sprutar med. Man blir attackerad överallt med serpentinspray och konfetti, halvkul. Jag förstår att Niceborna inte är väldigt förtjusta i denna karneval.

Inga kommentarer: