lördag 13 december 2008

Utrikespolitik, curry och allegori

Eftersom våra finals är på gång så blir det mycket plugg den här helgen. Jag har final exam i Corporate Finance på tisdag, i International Relations på onsdag plus en hemtenta som ska lämnas senast sön 21 dec. Det vill säga dagen innan jag åker hem.

Helgewn kommer därför gå i pluggandets tecken. Igår satt jag större delen av dagen med internationella relationer och läste om Östasiens utrikespolitik och de kinesiska ledarnas syn på globalisering osv. Intressant, jag gillar att plugga detta ämne så det ska nog gå bra på tentan också! Efter att ha pluggat alldeles för många timmar stack jag, Julius och Laura upp till Insadong för att se om vi kunde hitta lite julklappar eller småpresenter. Vi tröttnade på vägen av allt folk (och dumma turister..tsss) så vi gick till en japansk curryrestaurang. Jag har inte varit särskilt medveten om att det funnits japansk curry innan, men alltså..WOW! det är grymt gott! Komemr sakna vår curryrestaurang. Efter att även ha tryckt i oss en våffla med skogsbärsglass och undertecknat sköljt ned med en Starbucksfavorit (Caramel Macchiato)tog vi taxi tillbaka till Hoegi. Vi hyrde varsin film (jag hyrde Bangkok Dangerous, hyr inte den!) och gick till våra rum. Skönt med en lugn kväll ensam, Eero är ute och far någonstans sedan i torsdags, inte mig emot :)

Idag ska vi plugga ca tre timmar till innan vi ska ta oss upp till Myeong-dong och julhandla lite är det tänkt.. Vi får se vad vi kan hitta. I och med att det är lördag och tätt in på jul kommer det vara enormt mycket folk i stan (tänk Malmöfestivalen) så vi får se hur länge vi orkar. Jag ska dessutom kika in i de koreanska designersen Wooyoungmi och Kai-aakmanns affärer för skoj skull. Tror att priserna är lite för höga för min budget men det är alltid kul att titta. Dessutom ska jag fortsätta med jakten på engelsköversatta böcker av Lee Mun-yol (författaren jag lyssnade på i svenska ambassadörens residens). Det ska finnas en bok som heter "Our Twisted Hero" som är en allegori på den auktoritära regimen i Koreas styrande under den närmsta tiden efter den japanska ockupationen. Författaren talade mycket om denna bok och det vore väldigt intressant att läsa den! Var på Bandi & Luni's i Jonggak igår men de hade inte den så jag får leta vidare. Annars har dem den på Amazon.com men den kostar nästan 300 kronor med frakt så det borde gå att finna billigare här i författarens fädernesland :)

Nu håller jag på och tvättar för sista gången här innan det är dags för hemresa. Känns konstigt att behöva börja packa snart =S. Dags att ta ut kläderna ur torktumlaren snart!

Inga kommentarer: