söndag 21 december 2008

Thanks for the memories

Nu sitter man alltså här och avresedagen har kommit. Hade jag jobbat på SVT eller TV4 hade väl någonsorts krönika varit på sin plats, men det har hänt alldeles för mycket under alldeles för lång tid så det är helt enkelt omöjligt att sammanfatta denna terminen. Men kul har det varit och en underbar upplevelse!! Jag är enormt tacksam och glad över att jag bestämde mig för att åka hit. Jag har fått uppleva och se fyra asiatiska länder (Nordkorea, Japan, Kina och Sydkorea) och har vidgat mina vyer ordentligt. Lärt mig mycket om asiatisk kultur, om finsk kultur (jodå de har kultur där med..) och om centralasiatisk kultur med hjälp av kazakier, ryssar och kirgizer. Vad jag framförallt tar med mig hem i baggaget är en djupare förståelse för nordöstra Asiens politiska, sociala och kulturella skillnader. När jag åkte hit trodde jag att Japan, Kina och Korea var av samma skrot och korn, men eftersom jag besökt alla inom kort tid så märker man rätt snabbt att människorna i Kyoto, Beijing och Seoul är helt annorlunda. Japaner och koreaner liknar varandra mer än vad kineserna gör. Kineserna tycks inte dela det österländska harmoniska tänkandet och är inte lika gästfria och artiga som japaner och koreaner - snarare tvärtom.

Jag har njutit av varje sekund härborta men gör mig samtidigt redo för ytterligare ett kapitel i mitt liv, utlandstermin i Nice. Mammas kollega och hans familj är snälla nog att hyra ut sin lägenhet till mig så boende är redan kirrat därnere, den ser fantastiskt fin ut. Tack så mycket! Studier ska bedrivas på EDHEC Nice i ekonomiska kurser - på franska. Japp, vi får se hur det går, jag är mentalt förberedd på ett helveteshalvår som bara kommer bestå av plugg plugg och åter plugg. Men det finns värre ställen än Franska Rivieran att plugga på, n'est-ce pas?

Nu´ska jag alldeles strax ta tunnelbanan till Jonggak/Insadong för att möta upp mina vänner där. Tänkte köpa en koreansk frasbok som minne samt en turistig koreansk flagga att sy på min studentoverall, man måste ju visa sina rötter ;) Efter en blixtvisit där bär det av tillbaka till Hoegi och sedan ut till min Royal Suite på flygplatsen. Jag har köpt goda böcker och planerar att utnyttja minibaren för ett glas rött för att få lite avslappning. En dopp i jacuzzin blir det med all säkerhet också =) Okristligt tidigt imorgon bitti (läs: 05:00) blir det uppstigning och gratis shuttle bus till incheckningen. Japan Airlines tar mig mot Tokyo och Virgin Atlantic transporterar mig till London, sista sträckan flygs av British Airways. Blir lite julklappsshopping på flygplatsen tror jag bestämt, annars har de i vart fall den sista Starbucksutposten i Korea på Incheons flygplats. Har vant mig vid ett liv med Starbucks, Nice har inte en enda..Tungt.

Detta blir nog mitt sists blogginlägg från Sydkorea, för den här gången. För tillbaka kommer jag, med all säkerhet, någon gång. Bloggen fortsätter säkerligen från Nice, med ett något annat perspektiv, säkert mer plugg- och väderorienterade inlägg spår jag. Tänk att jag skulle bli en av dem - en bloggare, tänka sig!

Tack för att ni läst min blogg under den här tiden =)

God Jul & Gott Nytt År!

1 kommentar:

Ylva Olausson sa...

Gott Nytt År! Och du är så välkommen tillbaka till Sydkorea. Det är många som väntar på dig :-))