lördag 20 december 2008

(수원) Suwon

Imorse åkte jag, Laura, Tuomas och Lauras kompis Enni till Suwon. Suwon är en stad som ligger ett par mil söder om Seoul, men tar man tunnelbanan dit så lämnar man egentligen aldrig riktigt Seoul. Två timmar i tunnelbanan från Hoegi till Suwon (http://www.smrt.co.kr/Train/Subwaymap/Eng/Subwaymap.jsp) är rätt tråkigt kan jag säga, men med gott sällskap blir allting roligare förstås. Första anhalten i Suwon var Hwaseong Fortress som är en del av Suwons stadsmur, imponerande och fin utsikt över hela staden. Där fanns också en jättestor kyrkklockeliknande "bell" som man kunde ringa tre ggr i och önska sig ngt. Andra anhalten var Ajou University, Tuomas universitet, inte lika flashigt som Kyung Hee måste jag ju säga, lokalpatriot javisst!

Efter två timmar i tunnelbanan tillbaka är jag dödstrött men ska ändå ge mig ut om ca en halvtimme för att möta upp gänget igen för min sista kvällsmiddag i Sydkorea. Det bli Nokia Nr. 1 dvs. chabeu chabeu ikväll och sen en öl på filipino place för sista gången. Eller det blir inte sista gången, för jag VET att jag komemr tillbaka. Jag har nämligen bestämt mig för att bli expert på Östasien=P Jag har köpt två böcker om politik och sociala nätverk i Östasien/Korea som jag ska tugga mgi igenom. Var så intressant (för mig åtminstone haha) att jag läste de två första kapitlen inne i bokaffären haha. Makkan kommer också älska böckerna spår jag :P

Nej, duschdags nu!

Inga kommentarer: