torsdag 11 december 2008

Seoul Literary Society

Kom just hem rån en helkväll.

Mötte Ylva och Min Jook (en koreanska som studerat svenska vid en folkhögskola i Mora) vid fem-tiden idag. Vi åkte till den svenska ambassadören, Lars Vargös, residens för att medverka vid Seoul Literary Society's månatliga möte. Inbjuden var en av Koreas mest kända och omtalade författare Lee Mun-yol. Han talade om sitt författarskap och om den koreanska litteraturen som tydligen präglats mycket av den japanska ockupationen. Herr Lee Mun-yol räknas till den mest högervridna romanförfattarna i Korea och han gav oss väldigt mycetk åsikter om detta. han ansåg bland annat att "the have nots" är inte alltid så underpriveligierade som det utger sig för att vara. det är inte alltid synd om dem som inte har ngt och man kan inte alltid attackera dem som faktistk har ngt. Det finns flertalet individer som har jobbat häcken av sig för att "ha ngt" och de ska inte berövas detta bara för att det finns fattiga människor där ute. Han sa ocksp att han aldrig kommer överge denna ståndpunkt. En ståndpunkt jag kan hålla med om till viss del. Varför ska vi alltid skylla på de rika i samhället, varöfr är det fel att vara rik/ha välstånd? Varför ska man skämmas för sin framgång? Jantelag, nej tack!

Efter författarens anförande var det svenskt julbord som vankades. Satte i mig julskinka, potatisar, rödkål, prinskorvar, köttbullar you name it! Jag var i himmelriket! Under tiden jag åt språkade jag med såväl den italienska ambassadörshustrun som den koreanska kvinna som översatt Astrid Lindgren till koreanska. Jag samtalade även med den svenska ambassadören och en väldigt intressatn koreansk kvinna osm var expert på fransk litteratur. Vi pratade i en timme i sträck (på franska, I might add!) om fransk litteratur, fransk kultur och skillnader/likheter mellan Korea och Sverige. Grymt intressant!

Förutom dessa personer var ett gäng andra diplomater och dignitärer medverkande, däribland Turkiets ambassadör, Colombias ambassadör, Mexicos ambassadör + hustru, EU:s ambassadör (en irländare) samt den israeliske ambassadörens hustru. Lägg därtill ett stor gäng koreanska intellektuella. Jag njöt i fulla drag av denna kvällen. Underbar! Jag satt och tänkte för mig själv, "wow fan vad coolt det är att vara här med alla dessa important people, och lyssna på Koreas mest välkända författare berätta om sina verk i en sluten cirkle som detta. I'm one lucky Swede!"

Jag tog sedan tunnelbanna tillbaka till Hoegi för att möta upp min utbytesstudentskamrater. Ikväll ahde vi vår sista "halvfest" tillsammans, ett par öl och lite roligheter innan alla beger sig tillbaka till sina hemländer. Sorgligt, men grymt trevligt! Nu väntar dock sängen!

Godnatt allesammans!

Inga kommentarer: