söndag 7 december 2008

Luciafirande på främmande mark

Idag var vi på Seoul Club och svenskt luciafirande. Det var längesedan jag såg så mycket svenskar, eller västerlänningar överhuvudtaget, på ett och samma ställe. Västerländska barn har vi inte sett på fyra månader! Kändes konstigt att helt plötsligt höra svenska överallt runt omkring sig. Vi blev serverade glöög och pepparkakor, lussekatter och kaffe och det fanns svensk mat att inhandla, såsom knäckebröd och Djungelvrål. Till fikan var det Luciatåg med svenska barn som sig bör, men denna gången uppbackade av de koreaner vi såg på Nordenafton. Det var en trevlig tillställning och det var kul att snacka med folk om hur de upplever att bo i Korea och vad de faktiskt gör när de bor här. Jag längtar mer och mer efter ett liv utomlands, det verkar så bekymmerslöst (det är det säkerligen inte) och spännande och alla andra svenskar man möter är så otroligt trevliga och hjälpsamma.

Efter luciafirandet åkte vi till Itaewon/Noksapyeong för att gå på Taco Taco. Ett mexikanskt ställe som är älskat av alla expats här i Seoul. Generöst med mexikansk mat för en billig penning. Jag tryckte i mig två fajitas grande och en halv tallrik nachos med ost och salsa. Det är tur att man inte kaloriräknar haha. Efter att ha smält maten lite tog vi en taxi tillbaka till Hoegi för att runda av kvällen med en kopp kaffe. Jag kommer verkligen sakna att åka taxi, det är så enormt billigt och enkelt här att det nästan är löjligt, i många fall är det billigare än tunnelbanan om man är tre personer.

Vi insåg också hur mkt vi kommer sakna Seoul när vi susade fram på dess snöbeklädda gator i vår taxi. Vi satt alla och stirra ut genom fönstret i tystnad och alla tänkte vi nog på hur kul vi har haft och hur tråkigt det ska bli att lämna vårt älsakde Seoul och varandra. Imorgon är det exakt två veckor kvar tills jag landar på Köpenhamns flygplats efter det bästa halvåret i mitt liv. Det kommer vara helkonstigt att träffa alla vänner igen och att vara tillbaka i Malmö. Kommer att kastas rakt in i julhysterin och allt vad det innebär, nog kommer jag längta tillbaka till det bekymmerslösa livet här i Korea många gånger.

Nu ska jag fortsätta titta på Indiana Jones-filmen (riktigt dålig måste jag säga) innan det är sovdags som gäller.

1 kommentar:

Makkan sa...

A, Indiana Jones filmen är rätt kass. En nyhet här hemifrån är att man numera kan låna guidböckerna från stadsbiblioteket i fyra veckor som alla andra böcker. Det är nog fler än jag som systematiskt har glömt bort att lämna tillbaka böckerna efter två veckor.