måndag 1 december 2008

Helgen v. 48

Samma titel som på Bob Hunds låt "Helgen v. 48", haha.

I lördags var vi ju hembjudna på lite svenskt julmys hemma hos Ylva. Förutom vi så kom den koreanska arkitekten som designat Seouls flygplats och diverse annat häftigt, ledaren för Seoul International Hikers Club, samt två styckens venskar (Charlotta och Karl) som jobbar för ett mobilföretag här i Seoul. Charlotta är från Helsingborg så det blev inte bara svenska utan även skånska :)

Vi bjöds på glögg, sill, knäckebröd, pepparkakor, potatissallad, Absolut Vodka, hårdost och rågbröd. Underbart att få äta svensk mat!! Vi samtalde länge om skillnader och likheter mellan Korea och Sverige/Europa och så vidare. Väldigt intressant att höra om det koreanska arbetslivet och den koreanska affärskulturen. Charlotta och Karl var unga och relativt nyutexade (ca 1½ år) vilket gör att man lätt kan se sig själv i den positionen, alltså jobba utomlands, i en inte alltför lång framtid! Efter ett par timmar där mötte vi upp Satu på baren Concerto för att ta ett glas rött innan läggdags.

Söndag:

Jag, Julius, Jeong Hoon och Seong Eun (våra koreanska "dejter") stack till nöjesfältet Lotte World tidigt på söndagsmorgonen. Det var gigantiskt och till två tredjedelar byggt inomhus. Med bergochdalbanor, flume rides, spökhus, pariserhjul etc byggda inomhus. De hade verkligen lagt ned sin själ på att göra det egyptiska, spanska, djungel etc. landskapen så verklighetstrogna som möjligt. Jättehäftigt! Jag åkte en av de värsta bergochdalbanorna någonsin, men jag överlevde trots att jag hade kramper i mina lår hela dagen efter att ha spänt mig ngt otroligt, haha.
Efter flera flera timmar på LotteWorld åkte vi till området Gangnam och käkade japanskt och drack en öl innan vi styrde hemåt igen. Jag var enormt trött men lyckades ändå plugga lite.

Nu närmar sig våra finals (och hemresa!!) med stormsteg så nu är det dags att sätta igång och plugga på allvar. Jag kommer ha två essätentor (IR och NGO) och en vanlig ekonomtenta så det blir till att läsa mycket! Nu ska jag sätta mig och göra just det innan jag har föreläsning om ca 3 timmar!

Inga kommentarer: