onsdag 10 december 2008

Another day in paradise

Igår kväll var vi och åt galmegisal med Ylva, den svenska läraren. Det var väldigt trevligt och hon uppskattade att vi bjöd henne på middag och lite öl efteråt. En härlig kväll!

Ylvabjöd med mig till något som heter Seoul Literary Society imorgon kväll. SLS startades av den svenska ambassadören här, Lars Vargö, som är väldigt intresserad av litteratur och av kulturella utbyten och liknande. Han förespråkar att lära sig en ny kultur utifrån litteraturen, i detta fall koreansk litteratur. Dessa möte hålls en gång i månaden och roterar bland medlemmarna. Medlemmarna är diverse utländska dignitärer (ambassadörer, diplomater, VD:er) samt inbjudna koreanska gäster. Imorgon är mottagningen på den svenska ambassadörens residens och en käns koreansk författare kommer dit och talar. Det bjuds på lite mat och vin och sedan är det mingel förstås.
Jag berättade nämligen för Ylva att jag är intresserad av att bli diplomat och tyckte det var synd att jag inte har haft möjlighet att träffa ambassadpersonalen här i Seoul. Därför bjöd hon med mig så att jag kan nätverka lite. Ska bli spännande att träffa alla diplomater och höra om deras arbete. Det kommer också vara andra utländksa diplomater där och det är ju aldrig fel att knyta kontakter med exempelvis den gästande colombianske ambassadören! Jag är dock lite nervös, jag e ju inte världsbäst på "casual mingle" men det ska nog går bra. Ballt att få komma hem till självaste ambassadören. Dessutom så har han åtminstone 2-3 år kvar här innan han förflyttas till en annan ambassad (i enlighet med UD:s regler) så det betyder att han är kvar här när jag vill göra min praktik i 4:an, chi-ching!

Idag var jag och skickade mitt paket till Sverige. 17 kg blev det tillslut och den förväntas dyka upp ngn gång inom 1-3 månader (det åker båt). Jag är dock lite orolig för de somaliska piraterna, får hålla tummarna för att min båt inte använder sig av Suezkanalen utan rundar Godahoppsudden istället, haha snacka om omväg :D.

Nu ska jag iväg och käka jjigae chongol(koreanskt namn) (http://en.wikipedia.org/wiki/Shabu_shabu) med finnarna! Ha det!

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj, det låter ju verkligen perfekt! Mingla på nu, känns som om du har guldläge ju!=)