tisdag 25 november 2008

Spänt läge på Koreanska Halvön

Idag har nyheter kommit om att Nordkorea har surnat till igen. De stängde gränsen och kastade ut de få sydkoreanska arbetare som finns i den så kallad Kaesong Industrial Complex, ett samarbete mellan Syd och Nord. Skälet till att gränsen stängdes på obestämd tid och att alla resor in och ut ur Nordkorea nu är förbjudna är framförallt två. Det första är att de sydkoreanska investeringarna som utlovasts i ovannämnda industripark inte har varit så stora som överenskommet och det andra skälet är att Sydkoreas president Lee Myung-Bak förespråkar en hårdare linje mot Nord och helt förkastar Solskenspolitiken (http://en.wikipedia.org/wiki/Sunshine_Policy). Solskenpolitiken är en linje mot Nord som fördes av den tidigare presidenten Kim Dae-Jung (som fick Nobels fredpris för detta år 2000). Den innebär att man inte ska tolerera ngn som helst väpnad provokation från Nord men samtidigt ska man frömja samarbete över gränsen och Syd ska lova Nord att inte göra intrång på nordkoreanskt territorium.

President Lee vill däremot skruva upp tempot i förhandlingarna och har gjort en del aggressiva uttalanden och har etiketterats av Nord som en "förrädare" och en "anti-Nord förespråkare".
Just nu håller Sydkorea andan eftersom all kommunikation med Pyongyang brutits och ingen vet vad Nord har planerat. Lite obehagligt är det att Seoul ligger endast 5 mil från nordkoreanska gränsen...

Julius hade bokat samma resa som jag och Makkan gjorde, men den blev inställd nu, så jag är glad att vi hann in i Nordkorea innan denna krisen bröt ut. Jag är också lite lycklig att jag lämnar landet om cirka en månad, för man vet aldrig vad våra kära grannar i norr har för sig. Det är intressant att bo i denna regionen för att man märker att hotet från norr är lika aktuellt nu som för 50 år sedan under Koreakriget. Det faktum att Nord och Syd aldrig slutit fred på papper är ganska uppenbart här.

Trots detta tuffar livet på som vanligt här i Seoul, idag hade vi redovisning i Corporate Finance, jag, Julius, Dong Kyu och Ho Chul. Ikväll ska jag och Julius käka middag med två koreanska tjejer vi mötte i lördagskväll på Hankuk University. Blir säkert trevligt =)

Nu ska jag fortsätta fixa med lite grejer inför Nice. Ciao!

Inga kommentarer: