söndag 23 november 2008

Nordisk Afton

Igår kväll var jag, Laura, Julius och Tommi på Nordisk Afton på Skandinaviska Institutionen på Hankuk University of Foreign Studies som ligger granne med mitt universitet.
På den institutionen läser studenter svenska, danska eller norska och de hade satt samman en afton i nordisk anda.

Kvällen inleddes med ett dansnummer, traditionell svensk dans i folkdräkt. De hade övat grymt bra och var riktigt duktiga på schottis och diverse andra danser jag inte ens känner till! Sedan fortsatte de med att uppföra en del av "Såsom i himmelen", ni vet filmen.. De framförde hela pjäsen på svenska och det var helkul att höra koreanerna göra detta. Efter pjäsen var det paus och mingel med bjudmat. Snackade med ambassadseketerare vid svenska och danska ambassaden, den norska ambassadören + hustru, samt ett par svenskkoreaner som också bor här.

Akt två var sånguppträdande med ABBA-sånger (såklart!), svenska kärlekssånger samt koreanska sånger översatta till svenska. Det hela avslutades med en tolkning av den tokpopulära koreanska tjejgruppen Wonder Girls' sång Nobody but you, med tillhörande dans.

Efter föreställningen ville de koreanska studenterna att vi skulle följa med dem ut och festa så de bjöd oss med till Boston, en bar i närheten av vårt boende. Vi drack öl och snackade svenska och engelska blandat i flera timmar och till och med de koreanska professorerna (med examen från bl.a. Uppsala och Stockholms Universitet) anslöt lite senare. Det var en riktigt rolig kväll och jag, Tommi och Julius fick telefonnummer och mailadresser till höger och vänster. Tufft att vara poppis ibland ;)

Den svenska professorna Ylva som jag träffade på Pär Nuders föredrag bjöd in oss på köttbullar, sill, Ahlgrens bilar och glögg nästa lördag. Då är det ju Första Advent så det måste ju firas. Jag ska ta med mina Ballerinakex och min julmust som jag köpte på IKEA i Beijing. Eller jag får se om jag vill dela med mig av julmusten, förresten :D

Idag har varit en lite seg deg med tanke på att vi kom hem vid 8-tiden i morse. Jag har tittat lite på film och chillat lite och nu ska kila ner till 7-Eleven och köpa lite nudlar!

1 kommentar:

Makkan sa...

Är det en släng av hemlängtan som kommit?=) Plötsligt väldigt mycket om Sverige o svenskar=) Men jag hade gärna sett pjäsen på svenska framförd av koreanerna, det måte ha varit en upplevelse!=)