onsdag 19 november 2008

Kylan sänker sig över Seoul..

Nu är det riktigt kallt här i Seoul. CNN informerade om att den högsta temperaturen idag skulle vara 3 grader, men vi uppskattar det snarare till minusgrader här. Det är i vart fall det som de frusna vattenpölarna vittnar om. Eftersom jag har en tjock tröja med mig (det var faktiskt 30 grader i augusti!) och bara har en ultratunn vindjacka så fryser jag monumentalt varje dag. Min förkylning och halsont börjar bli mer eller mindre kronisk och mina tår är inte vad de borde vara i tunna Converseskor. Det går inte en sekund utan att jag längtar in i värmen och efter min tjocka täckjacka som tålmodigt väntar på mig i Malmö. Eftersom jackor av varmare snitt är väldigt dyra här (läs: svenska priser) och eftersom pengarna börjar sina så är det bara att bita ihop och försöka att inte förbanna sig själv för dålig packning och planering. Tårna tinar ju trots allt efter ett tag. Framförallt eftersom vi har märkt att koreanerna måste ha spontaninstallerat golvvärme i våra rum under tiden vi var i Kina. Nu värmer det gott om tassarna varje gång vi kliver in i rummet. Ack, ljuva strålar av värme!

Idag höll jag och Satu vår presentation om Nordkorea och Sexpartssamtalen, det gick finemang och vi satte igång en väldigt intressant debatt om Syds syn på Nord. Västerländsk media vinklar alltid Nordkorea som ett överhängagnde hot och nordkoreanerna som illsinta och onda. Sydkoreanerna däremot känner sig inte hotade av sin granne i norr utan ser mer nordkoreanerna som vänner. Eller i vart fall majoriteten av vår klass kände så. Enstaka studenter erkände sig livrädda för den nordkoreanska militärmaskinen och var övertygade om att en invasion var nära förestående. En förening av Nord och Syd var däremot önskvärd i framtiden, men den drömmen skulle nog förbli en dröm många många år framöver.
Det viktigaste jag lärt mig här i Korea är att man fortfarande (efter ca 50 års separation) inte tycker om att prata om Nord-och Sydkorea. Det är fortfarande ett Korea och man hänvisar till de båda transitionsländerna som Norra och Södra delen av Korea.

Imorgon är det Pär Nuder-föreläsning och sen ska jag, Julius och Ho Chul finslipa på vårt arbete i Corporate Finance innan vi ska käka middag tillsammans.

Det var allt härifrån Södra delen av den Koreanska Halvön.

Inga kommentarer: