lördag 1 november 2008

Hajk

Idag stack jag, Makkan och Julius till Bukhansan National Park strax norr om Seoul. Det tjusiga är att man kan ta tunnelbanan nästan hela vägen dit. När vi kom till Gupabal-stationen upptäckte vi att det var fler än vi som ville hajka idag, kön till buss 704 som gick till entrén var förskräckligt lång!! Vi bestämde oss snabbt för att ta en taxi dit för ca 60 kronor.

Väl framme började vi vår hajk, Lonely Planet sa att det skulle ta ca 3 timmar att vandra de 3,7 kilometerna till Baekundae Peak. Löjligt tyckte vi, 3, 7 km på 3 timmar? Det går ju att göra på under en timme. Tji fick vi!! Vägen var allt annat än lätt och de gick snabbt upp för oss varför alla koreaner var utrustade med hajkingutrustning till tänderna. Hala, branta klippor, skogspassager och ren och skär terräng var mer än vad vår Converseskor och jeans hade förväntat sig. Men vi höll modet uppe och vandrade upp till den 835 meter höga toppen. Den sista biten var otroooligt brant, men kunde 50+ damer klara det skulle banne mig vi göra det. och OM det var värt det! Det var en fantastisk utsikt över Seoul och hela nationalparken som mötte oss. Att det var lika mkt koreaner däruppe som i shoppingområdet Myeong-dong en lördag gjorde oss inget, det var verkligen en "top-of-the-world-feeling"! Vi njöt i fulla drag av utsikten och picnicade lite däruppe på toppen. Vi hade strålande sol och fri sikt väldigt långt, vi kunde med andra ord inte valt en bättre dag att gå upp där på.

Vi började så vår vandring ned, lååångt var det, men vi bet ihop och kom så tillslut ner ca 2 timmar senare. Där, vid base camp,  åt vi en koreansk potatisomelett innan vi tog tunnelbanan hem igen, utmattade men vid gott mod!

Efter någon timmes vila gick vi och åt bulgogi och tog några öl med Julius och Satu. Sen köpte vi en flaska och lite mangojuice och klämde den tillsammans på Makkans hotellrum.

Imorgon är det "Stora Marknadsdagen" då ska vi till Noryangjin Fish Market" "Filipino Sunday Marekt", loppmarknad och Bondens marknad i Jegi-dong. Ska bli bli söndagsmys med andra ord!