lördag 15 november 2008

Beijing 4-7

Dag 4.

Upp tidigt på morgonen för höjdpunkten på resan: Kinesiska Muren. Vi bestämde oss för att ta lokalbussen till ett område känt som Badaling ca 1h från centrala Beijing. Bussen var av lokalt snitt vilket innebar stenhårda säten och benutrymme för en kinesbyggd person.
Efter en timmes träsmak anlände vi så till Badaling. Svinaktigt kallt ute så vi köpte halsdukar och vantar till ockerpriser (not really..) och begav oss till ingången. Studentrabatten sparkade in och ett besök på muren kostade facila 30 pix. Vi bestämde oss för att ta "the challenging route" uppför murens vänstra sida. Här var det nästan inget folk så vi kunde strosa i lugna och ro och så värst utmanande var den inte heller. Vi hade enorm tur med vädret, strålande sol och allteftersom klättringen fortsatte fick vi upp värmen. Vi hade med oss matsäck så den avnjöt vi uppe på toppen av ett berg med utsikt över hela dalen och muren i östlig riktning.
Vi gick också en bit uppför muren på den andra sidan men tröttnade på horderna av turister och beslöt oss för att återvända hem. På vägen hem var bussen tvungen att tanka, så in på en bensinmack en snabbis innan vi fortsatte. Jag har alltid undrat hur stadsbussarna i Sverige klarar sig utan att tanka.. haha.

Laura, Tuomas och Tommi ville åka till staden Xi'an för att titta på den kända terrakottaarmén så vi åkte till centralstationen för att köpa biljetter till dem för dagen därpå. 12 timmars tåg på hårda säten lockade inte mig, Julius och Satu så bestämde oss för att stanna i Beijing.

På kvällen tog jag, Satu och Laura ngn öl med två skotska tjejer och en amerikansk kille i hotellets bar. Trevligt att snacka med lite andra människor än bara vårt gäng.

Dag 5.

Vi besökte bland annat Silk Street-marknaden. Samma grej som Sanlitun Yashow-marknaden och flickorna köpte på sig lite väskor och annat krafs. Vi hann även med att besöka Maos mausoleum beläget mitt på det imponerande Himmelska Fridens Torg som är 400,000 kvadratmeter stort! Vi hade också läst i Lonely Planet om Beijing Underground City; en stad Mao lät bygga utifall amerikanerna skulle attackera staden, här skulle folk kunna leva och arbeta utan att någonsin behöva besöka marknivå. Dit ville vi! Vi tog tunnelbanan till Chongwenmen och gick därifrån till stället där underjordsstaden skulle ligga. In i ett virrvarr av hutonger (kinesiska smågator) i ett fattigt område förde oss till entrén - stängt för ombyggnad.
Tråkigt!

Istället begav vi oss till IKEA Beijing för att äta köttbullar och bunkra upp med svensk mat. Ballerina, Marabou choklad, Julmust och Ahlgrens bilar har aldrig smakat så gott :)

Dag 6.

Laura, Tuomas och Tommi åkte till Xi'an sent kvällen innan så denna dagen stod till mitt, Satus och Julius egna befogande. Vi bestämde oss för att leta redan på ett ställe vid namn Pyongyang Art Studios som skulle sälja lite nordkoreanska saker, efter MÅNGA om och men fann vi stället och vi köpte lite småsaker att smuggla hem. Det är nämligen förbjudet att föra in kommunistiska grejer i Sydkorea. Vi tog sedan en taxi till området Gulou för att hitta en butik som säljer vintage t-shirts. Tji fick vi då Lonely Planets karta visade tokfel och gjorde det omöjligt att hitta butiken. Istället hittade vi ett underbart område beläge runt tre sjöar. Shinhachi-distriktet är fullspäckat med barer, restauranger och småbutiker och i skymningen är det helt magiskt att vandra omkring bland de kinesiska lyktorna som speglar sig i sjön. På kvällen åt vi en kinesisk måltid innan vi slöt upp med tre holländska tjejer i hotellbaren och spelade lite kort och spelade upp svensk, finsk och holländsk musik för varandra.

Dag 7.

Tidigt på morgonen återvände Xi'an-gänget och dagen spenderades med ett besök i konstnärsdistriktet 798 Art District. Vi gick in och ut ur gallerier och jag älskade hela atmosfären i området. Det kände också som ett typiskt "galleriväder" - kallt, småblåsigt men strålande sol.
Vi fortsatte i den kulturella andan och besökte sedan Capital Museum för att titta på traditionella kinesiska grejer. Dödstråkigt men byggnaden var massiv och riktigt häftig.
Vi gick sedan och käkade Pekinganka på Asiens största roast duck restaurant innan vi begav oss till flygplatsen.

Det var alles. Beijing till ända! Nästa gång jag besöker flygplatsen är det för att flyga hem. Hemresa 22 december via Tokyo och London. Bitterljuvt måste jag säga!