lördag 15 november 2008

Beijing 1-3

Dag 1.

Tidig fredagsmorgon den 7:e november, 5 finländare och en glad svensk drar iväg till flygplatsen för att flyga till Beijing. Touchdown i Beijing ca 13:45 lokal tid och efter att ha lyckats luska ut hur man tar Airport Express-tåget och sedan den fullpackade tunnelbanan lyckas vi tillsut hitta vårt hostel, 1 Hai Inn, utan några större svårigheter.
Vårt 6 bäddsrum var komplett med see-through dusch och våningssängar men långt fräschare än förväntat!

Första dagen började vi med att åka till OS-området för att se the Water Cube och the Bird's Nest. Vi vandrade omkring i ett par timmar i den bitande kylan och gjorde succé bland kineserna. De fotade oss och poserade med oss i oändlighet och vi är glada att vi inte är celebriteter, för det var lite tröttsamt tillslut. Kineser är inte så blyga och timida som koreaner utan de pekar gärna på västerlänningar, framförallt på mig och Julius som båda är långa och på Laura som är blond.

Efter OS-aggremajset tog vi oss vidare till området Jianguomen och käkade lite sen lunch/tidig middag. Alla utom jag och Julle gick till McDonald's. Men vi vågar vägra amerikansk mat i Kina så vi hittade ett litet guldkorn vid namn Xiabu Xiabu. Detta stället serverar (som namnet antyder) xiabu xiabu eller hot pot. En gryta kokande buljong med olika smaker och i den kokar man grönsaker, kyckling, kött och dumplings. Vi fick enormt mycket mat och rullade nästan därifrån. Efter att ha ätit oss mätta stack vi till vårt hood, Yonghegong och hittade ett soon-to-be mycket uppskattat hak - Café de la Poste. Franskägt och väldigt poppis med expats och framförallt franska sådana. Här sprudlade franskan och så fort man gick igenom den oansenliga dörren kändes det som vilken fransk bistro i hjärtat av Paris som helst. En pava rött kostade 88 yuan (ca 95 spänn) och en tallrik med ost ca 70 kronor. Här spenderade vi många underbara timmar under veckan.

Dag 2.

Revelj vid 8-tiden för att ta tunnelbanan till Tian'anmen (Himmelska Fridens Torg) för att besöka den Förbjudna Staden. Eftersom frukostmöjligheterna i Asien är katastrofala och ännu mer så runt Tian'anmen beslutade vi oss för att hoppa på en random bus med Destination Okänd. Vi hamnade i utkanten av Beijing i ett mindre fashionabelt område och viftade i ilfart till oss en taxi som tog oss tillbaka till stan. Efter att ha hittat ett hyfsat frulleställe var det så dags för den Förbjudna Staden. Spänningen var olidlig och humöret på topp när vi gick igenom Gate of Heavenly Peace, tjusigt prytt med Maos jättelika porträtt. Väl inne i Staden blev vi dock lite besvikna. Området såg ut som vilket tempel som helst bara i en långt större magnitud. Alla portar och hus såg likadana ut och det var horder med turister överallt. Överskattat säger jag. Vi spenderade dock ett par timmar här ändå, i den kejserliga trädgården och så vidare. Väl ute ur Staden gick vi till Jingshan-parken och klättrade upp på Coal Hill för att få en fin blick utöver Staden. Först här uppfattade man att det såg ut som en stad och inte bara ett jättelikt tempelområde. Här uppe pungade vi också ut med 15 kronor för att bli fotade i traditionella kinesiska kostymer.

Efter allt detta ville vi leta upp Wangfujing Snack Street för att kolla på sjuka snacks. Här formades ett taxi team (permanenta medlemmar Laura + Christoffer) och ett metroteam (permanenta medlemmar Tommi och Tuomas). Satu och Julius pendlade mellan dessa under resans gång. Vi möttes upp vid snacksgatan och tittade på all märklig mat, skorpioner, gräshoppor, sjöstjärnor, sjöhästar, silklarver etc etc. Vissa vågade sig på en silklarv men jag stod över denna gång.

Kvällen tillbringades på en tibetansk restaurang där vi sköljde ned tibetansk jak med lite lokal öl.
Ölen gjorde mig och Laura lite partyglada så vi fortsatte själva till Café de la Poste och drack lite vin innan vi begav oss till klubben Banana och dansade loss med kineserna. Grymt bra ställe! Efter att ha dansat ett par timmar ville vi byta ställe och frågade vakten om hans favoritställe i stan och bad honom berätta för taxichauffören. Sagt och gjort. Vi hamnade på ett coolt ställe, God knows where, och fortsatte festa in på småtimmarna innan vi ramlade in vid 6-tiden på hostellet.

Dag 3.

Denna dag besökte vi Temple of Heaven och dess omkringliggande park. Ett otroligt vackert tempel och eftersom vädret var strålande spatserade vi omkring i godan ro här ett par timmar. Nästa punkt på dagschemat var Beijing Zoo - pandor! Vi tog två taxis, en taxi visste var zoot låg, vår taxichaufför visste tyvärr inte! Vi hamnade på någon bakgata i ett ruffigt grannskap och irrade runt i 20 minuter i jakt på en taxi. Tillslut kunde vi sluta upp med de andra och titta på pandorna, tigrarna, lejonen, kängurusen och elefanterna i djurparken.
Tommi har varit på jakt efter en vattenavstötande vindjacka under hela tiden här och Lonely Planet berättade för oss om en affär i närheten av Workers Stadium. Väl där visade det sig dock att affären var stängd för dagen och vi hamnade istället på ett annat expatstället kallat The Den och käkade middag. Ett stenkast därifrån låg Sanlitun Yashow Clothing Market, ett köpcentra packat med små"butiker" som säljer kopior av det mesta, souvenirer, kläder etc etc. Jag handlade på mig ett antal Converseskor och Vans och betalde väl totalt 400 spänn för fyra par. YEZ! Totalt utshoppade begav vi oss tillbaka till hotellet för en tidig nattvila.