torsdag 2 oktober 2008

Seoul-Busan-Osaka

Tidigt på fredagsmorgonen tog vi tåget till Busan i södra Sydkorea. Därifrån gick båten Pan Star Dream över till Osaka. Vi checkade in, säkerhetskontrollerade och fick flashiga tämplar i passet innan avfärd. Vi förväntade oss en båt av Finlandsfärjesnitt att ta oss över Korean Strait och över till Osaka i Japan. Båten var inte alls Finlandsfärjelik utan snarare Dragörfärjestor (ni som är malmöiter vet hur de var). Båten var fräsch men väldigt lite och med endast en restaurang och en GS25 (typ 7-Eleven). Det fanns absolut ingenting att göra ombord och vi hade 19 timmar framför oss. Vi tog oss snabbt upp på soldäck där vi stod under tiden färjan tog sig ut från Busans hmn. Busans hamn är verkligen gigantisk och hur cool som helst, skeppsvarv, containerfartyg, färjor och stadens skyline mot en bakgrund av stora berg. Vi hade vackert väder så vi köpte lite snordyr öl (300 yen ~ 3300 won ~ 25 kr, vi är inte vana vid sådana priser!!) och satte oss och snackade i solskenet på övre däck. Vi slog ihjäl ett par timmar däruppe innan vi käkade våra kvälsnudlar och såg solen gå ner över Koreasundet. Vackert!

Lite fler öl, några påsar chips och en karaoketävling senare gck vi och lade oss i vår minst sagt lilla hytt. Vi tog den billigaste hytten och klämde in oss 5 pers i den, men det gick smärtfritt.
När vi vaknade vid åttatiden morgonen efter var vi långt inne i Seto-Inlandshavet och vi tuffade tillräckligt nära kusten för att se såväl Kobe som Ashiya. Vi passerade under Akashi-Kaikyobron som är världens längsta hängbro och sammabinder Kobe med Awaji. Mäktigt.

Cirka enochenhalvtimme senare lade i till vid Osakas hamn. Vi tog en taxi direkt till hotellet, Hotel New Chuo, som var bättre än väntat. Gratis Internet, gratis kaffe, precis bredvid en metrostation osv. Rummen var av japanskt snitt, det vill säga med tatamimattor på golvet, madraser på golvet, små "slippers" att använda när man gick utanför rummet samt mindre klädsamma små "kimonos". En kort saneringsdusch och lite vila innan vi tog tunnelbanan in till Umeda-stationen i hjärtat av Osaka. Vi gick till Yodobashi-Umeda gallerian och shoppade lite innan vi tog oss till en av Osakas huvudattraktioner, Umeda Sky Building. Glashis upp till 40:e våningen och sedan en diagonal glasrulltrappa mellan de två byggnaderna innan vi nådde observationsdecket beläget, utomhus, på 42:a våningen 264 meter över havet. Riktigt häftig utsikt över hela Osaka såväl som Kobe och Nara.
Vi tog sedan tunnelbanan ut till Tempozan-områedet i Osakas hamnområde. Här ligger världens högsta Pariserhjul (112,5m) och även Kaiyukan Akvariet, som har världens största akvarietank som huserar två valhajar! Båda besöktes och avrundades med en härligt god japansk kalops hos världens härligaste lilla japanska dam i världens minsta och mysigaste restaurang.

När vi kom tillbaka till hotellet mötte vi två walesare, Matt och James som reste runt i Japan. i satt och snackade med dem fram till fyra på morgonen och hade riktigt kul :)