tisdag 28 oktober 2008

Dagens upplevelseskörd

Idag blev min Corporate Finance-lektion inställd så att jag och Makkan fick en spontan fridag. Vi tog metron upp till Myeong-dong och sedan tog vi oss upp till N'Seoul Tower med kabinbanan. Vi traskade runt på Nam-berget (Namsan) ett tag innan vi vandrade ner för berget. Verkligen väldigt vackert nu när höstlöven börjat komma. Finns det ngt svenskt ord för när detta händer? Alltså när löven blir gula och röda och orangea osv osv. På finska heter det "ruskka" och är väldigt behändigt att använda :)

Efter vår minihajk nedför berget var det vätskestopp på Krispy Kreme Doughnuts, underbart! Sedan styrde vi kosan mot Namdaemun Market, Makkans första möte med en riktig asiatisk marknad med allt vad det innebär. Makkan köpte militärboots med stålhätta (till sin väktaruniform han har när han jobbar) och jag köpte en simpel bag att skeppa hem mina saker i. Har beslutat att skicka ca 10-15 kg med båt innan jag åker, tar 3 månader men det är inte hela världen om jag skickar sommarkläderna! Jag inhandlade också en buljongsked, som är grymt bra att ha när man äter nudlar!
Efter en heldags flanerande var vi lite trötta så vi tog en liten paus och mötte sedan upp med Laura och Julius för att gå till Nokia No. 1 och käka middag. Ett kort stopp på Dunkin' Donuts resulterade i att jag vann en gratis soda och Makkan en nackkudde formad som en donut. Tydligen är det ngt med kopparna man får, man river av en del och har man tur står det en siffra som avslöjar vilken vinst man vunnit. Kul att vi köpt kaffe där två ggr om dagen i två månader utan att veta detta. Vi hade kunnat bada i nackkuddar by now!

Dags att krypa till kojs nu.
안녕히 주무십시요 (Anyong-hi jumushipshiyo) betyder "godnatt"!

1 kommentar:

Anonym sa...

Pussen ;)