måndag 1 september 2008

Immigration och skola.

Har just kommit hem från ett besök på det koreanska Migrationsverket.
Det gick faktiskt riktigt smidigt, asiaterna är duktig på det här med köande. Kölapper finns överallt så det är som hemma.
När jag gick upp i morse ösregnade det, när det regnar i Korea så regnar det verkligen, inget duggregn här inte! En observation jag snabbt gjorde var att ALLA koreaner har paraply, helt sjukt. Såg inte en enda utan! På vår metrostation Hoegi var det sjukligt mkt folk i morgontrafiken, precis som man set på bilder var där folk som tryckte på folk på vagnarna. Ganska sjukt faktiskt, inget för klaustrofober hehe.

Annars var morgonen smätfri, segt bara att behöva vänta 5o min i kö på Migrationsverket med alla andra flyktingar hehe. Lite läskigt dock att de tog mitt pass i en vecka =S Men jag ska hämta det och mitt koreanska ID-kort på måndag igen så det e nog lugnt.

Om ca 3 timmar har jag min första föreläsning i Internationella Relationer, ska bli skitkul!
Sen direkt efter den kör jag på med lite NGO-studies (handlar om organisationer såsom FN, NATO, Afrikanska Unionen etc..). Ikväll blir det nog lite plugg och sen går vi väl och äter ngnstans. Vi träffade tre koreanska grabbar på 7-Eleven igår kväll och pratade lite om skolan och så. De sa att kurserna på engelska oftast leds av professorer som studerat och undervisat på Harvard, Yale och Stanford samt att det brukar vara typ 10 personer på varje föreläsning. Sen sa de också att det är mkt presentationer inför gruppen men att tentorna var ganska lätta. Vi får väl se vad om händer :)

Nu ska jag kila och käka lite lunch innan det e dag för skola!

Ciao!

1 kommentar:

Syster din sa...

Hej lillebror!

Låter som att du stortrivs, känns skönt =)Vänner har du fått också haha, ska de läsa samma som du? Lite risky där med passet haha, men det ordnar sig!
Vad kul med nya kursen, låter intressant!
Vi måste skypa snart!!! Sköt om dig.

Puss & kram