torsdag 11 september 2008

Cleaning check

Igår var det cleaning check 10p.m. Jag och Eero dammsög, tvättade vask och toalett, torkade av alla hyllor etc etc. När cleaning inspectorn kom var det skinande rent och vi hade inga förbjudna föremål (alkohol, varm mat, elektrisk fläkt, radio etc.) alls i rummet. HAn kom in och kollade runt i rummet gjorde lite anteckningar och häll sedan ett 3 frågors quiz om vårt dormitorys regler haha. "Hur många poäng får du om du inte skriver ut "the staying out log" när du går ut nattetid?" Rätt svar: 10 poäng, CHECK! Vi hade alla rätt och mannen gick iväg efter ca 10 minuters inspektion, detta ska vi ha ungefär en gång i månaden..halleluja, Welcome to Alcatraz!

Idag har jag haft en lektion så det har varit ganska slappt, det regnar här idag, ganska skönt för omväxlings skull. Hade precis en koreansk dam här i vårt rum som ominstallerade modemet på finnens dator hehe, trevlig liten dam. Ikväll ska vi sticka iväg på Namdaemun Festival, det är en festival nere i centrum med koreansk dans och koreanskt skådespel, allt på koreanska förstås. Men jag och Vadim tänkte sticka ner dit, det är gratis och det kan vara kul att se lite koreansk kultur ju. Vi åker med bussen som skolan har hyrt och sen är vi nere i stan ett par timmar, ska bli riktigt trevligt.

Imorgon är jag ledig (är ledig från skolan alla fredagar) så vi sticker nog till Yongsan Electronics Market igen då, jag ska kolla priser på en kamera och Laura ska försöka hitta en polaroidkamera och en mobil. Jag ska också spana efter en billig mobiltelefon, det är så svårt att hålla kontakten med alla här om man inte har koreanskt nummer..

Jag trivs fortfarande enormt bra här borta, lite hemlängtan ibland, framförallt efter västerländsk mat! Visst jag kan få tag på burgare, pizza och dylikt här borta med, men det är dyyrt (eller tja 40 spänn för en pizza, men realtivt sett är det dyrt). Saknar mjölk med! Jag har försökt köpa mjölk "uyu" men i 9 fall av 10 får jag en cigarettändare och  i 1 fall av 10 fattar de inte alls haha.  Lost in translation!

Vi håller för fullt på att kolla upp vår resa till Japan, hörde just av en koreansk polare att Fukuoka dit vi tänkte åka var rätt tradigt. Så vi funderar på att ta flyget till Osaka eller direkt till Tokyo eller Kyoto där det finns mer att se.. Fortsättning följer..
På tal om resor har jag preliminär bokat en resa till Nordkorea och staden Kaesong den 30 oktober. Makkan är här då så han hänger på, ska bli riktigt coolt. Det är en dagstripp (0500-1900) och man får besöka gränsen mellan Syd och Nord, åka in i Nordkorea och vandra omkring (relativt strikt bevakad antar jag) i staden Kaesong. Blir ju sååå häftigt att vara i Nordkorea, världens mest stängda land!

Dags att kila ner och köpa lite nudlar - IGEN.

Hej hej

5 kommentarer:

Syster din sa...

Hehe cleaning-gubben var ju inte att leka med! Får man inte ha radio??
Kolla billig ipod till mig igen =)
Har det inte varit jordskalv i Japan precis? Huh, ta det försiktigt! Annars låter det trevligt med resorna och det är roligt att ni vågar ge er ut sådär. Precis det man ska göra när man är där borta once and for all.
Får kanske skicka ned godis eller dylikt till dig? hörs snart väl?

PUSS & KRAM

Louise sa...

Heeej Chris..
Det verkar som du trivs kalas-bra ju.. massa nytt folk o utflykter o reseplanerande i full gång!!

Kurserna du läser är ju dock såna jag försöker hålla mig så lååångt borta ifrån som möjligt haha. Du får berätta mer om dem på skääjp.

Här i Köpenhamn är det också varmt.. kanske hela 20 grader! :) Man kan ju inte klaga. Hoppas på en sån ljummen go höst..Nu måste jag plugga vidare. Mitt liv är tillbaka på lördag kl 13.00 så vi måste höras snart efter det :)

Pussenkramen hajjjjen Lojsan

Jana sa...

Oj, vilka hårda regler! Man kan ju inte annat än skratta, haha. Ta hand om dig och ge inte upp din jakt på mjölk! Kramar

Anonym sa...

du är för rolig du! looooove din blogg. visste att du skulle styla upp din blogg bättre än mig. Lägg in lite mer bilder!
ta hand om dig, och skicka ett vykort :)
pusssssss Karolina

Victor sa...

jag har faktiskt hört att tändare är en bra pick-up på barer som ännu inte fördärvats av rökförbud.. Ingen rök utan eld som jag brukar säga, eller ja, du förstår vad jag menar :)
Gött att följa dina äventyr, skulle dock behöva din hjälp här när vi räknar på teststatistikornas signifikansgrad..