onsdag 27 augusti 2008

Seoul 24h senare

Hej alla!

Ar framme i Seoul sedan 24h timmar tillbaka sa nu ar det dags for forsta uppdateringen :)

Lamnade ett ganska gradaskigt Malmo i mandags kvall och satte mig pa planet till Seoul via London. Allt gick bra och Korean Air ar ett av de basta flygbolagen jag akt med, Man blev godd hela tiden och de stackars flygvardinnorna tackade en trehundra ggr vad man an gjorde. Plockade man upp sin egen kudde som trillat ner igangen fick man tre tack for det. Det ar sa det ska vara! haha.
Landade i Seoul 16:25 svensk tid igar (tisdag) och immirgration och allting gick bra. En liten herre stod med en liten skylt med mitt namn pa (Knut Hageru, jag misstankte att det var jag haha). Han kor sedan den langa vagen fran Incheonflygplatsen (det tog en och en halvtimme) och vi stod i bilko inne i stan den mesta av tiden.. Chaufforen lamnade mig vid ett stort hus och sa "information" och pekade at hoger. Jag med tre vaskor och en plastpase i handen stapplade ivag i den direktionen och kom tillslut fram till ett hus "Sewha Hall". Val darinne var det dott, inte en korean i sikte. Helt plotsligt dyker det dock upp en tjej som hjalper mig lite grann. Jag fyller i en liten lapp och satter dit ett foto (man ska ha foton till ALLT har). Far mitt rumsnummer #501. och nycklarna, sen forsvinner hon lika snabbt igen. Eftersom det ar skyltat pa koreanska och jag, efter tva timmar i landet, inte riktigt lart mig beharska spraket star jag och undrar var jag ska ta vag. Underlappen ar nastan pa vag att borja darra nar en langharig fransman dyker upp och hjalper mig med vaskan, YEZ! Komemr upp pa mitt rum, riktit frascht faktiskt och packar upp alla grejer.

Skymtade ett Burger King pa vagen till boendet sa jag knallar ner dar efter att ha vilat lite. For det facila proset av 6000 Won (35 kr) far jag ett Whopper Meal, riktigt gott! Sen traskar jag vidare runt i kvarteet och forsoker hitta ett stalle att kopa toapapper pa, gick bra tillsut och fick betala hela 7 riksdaler for tre rullar. Sedan var det sovdags :)

Idag da:

Upp vid niotiden och val var det for min glada rumskamrat dundrar in med ett koreanskt folje pa 4 personer strax efterat. Jag star i bara kallingar och borstar tanderna sa de koreanska tjejerna far nastan en hjartattack, har aldrig hort sa manga "sorry" i rad innan haha.
Men min rumskamrat uppenbarar sig i detta folje, det blev inte en korean utan en finne, Eero. Ganska skont faktiskt, han verkar trevlig men hans finska accent nar han snackar engelska ar lite svar att forsta. Trodde han prtade om "balloons" tills jag fattade att han snackade om "bathroom" - sedar ja!
Han ville sova lite sa jag bestamde mig for att ga ut pa stan. Hittade efter manga om och men tunnelbannestation Hoegi (Woagii) och hoppade pa taget in till stan (horde dock mammas: ge dig inte ut sjalv-uppmaning i huvudet) men det gick bra! Akte till Dongdaemun, ett 1300-tals monument men en omkringliggande markand Tja det var val kul om man ville handla skosnoren, blixtlas eller tyg, for det var allting som fanns dar. Bestamde mig for att ta mig vidare till Namdaemun och Myeong-fong som ska vara de unga koreanernas favoritstalle, visade sig att det ar mitt med. HELLO SHOPPING!! Har finns ALLT och et at underbart! Zara, Forever 21, Louis Vuitton, Gucci, Diesel, Tommy Hilfiger, Starbusck etc etc. Har finns stora shoppingmalls Shinsegae (top notch shopping haha) Migliore (min favorit, coooola klader till billiga priser, kommer handla mkt dar!) samt Lotte ar val de som ar varda att namna.
Nu sitter jag alltsa pa ett internetcafe i mina hoods Hoegidong, frascht och trevligt med CS-geeks som sig bor. Man fick till och med en islatte gratis :)

Nu ska jag strax kila hem till min rumskamrat och se om han vaknat. Tankte dra med honom ut pa lite ol, han verkar gilla att supa iaf, han gjorde ngn kommentar om att dorren nog ar svar att oppna pa fyllan haha.

Ha det gott allesammans, aterkommer med telefonnummer och adress och sant!

Kamsahamnida! (tack, vet inte vad hej da heter an =P)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att höra att du är framme, låter spännande! Här hemma är nolle-p i full gång och jag tror nästan att nollorna är vildare än vanligt i år=) Ta hand om dig! Puss & Kram Ida

Syster din sa...

Heeej lillebror!

Skrev till dig på FB också men här fick jag ju lite mer info. Så nyfiken på hur du har det! =)
Och det är UNDERBART att du funnit en massa shopping!!! Du vet vad jag gillar ;) Är det billigare??
Du är så grym som bara ger dig ut så där i främmande land, står det inte bara på koreanska på skyltarna i tunnelbanan???
Saknar dig såååå snyft.
Puss puss puss!!!