torsdag 28 augusti 2008

Orientation Day osv..

Igår kväll var en riktigt härlig kväll. Jag och Vadim (min finsk-ryske polare) drog ihop ett gäng och drog ner på stan för att dricka lite öl. Så jag, Vadim, Tuji (från Fiji), Carlos (från Belize), Boni (Indonesien) + två andra indoneisr fattade aldrig vad de hette haha) drog ner till en bar och drack lite inhemsk koreansk öl. OB eller Hite är vad man ska dricka, riktig god "maekch'u" (öl).
Så vi sänkte fyra fem öl där och blev lite lagom lulliga. Jag Carlos och Vadim stannade längst och bestämde oss för att köpa lite Soju (koreans vodka) och köpte varsin flaska. Carlos var dock tvungen att sticka tillbaka till vårt dormitory för att hämta sitt förlorade baggage men jag och Vadim drak vår soju och gled in på vårt dorm lite fulla och glada tre minuter innan utegångsförbudet. 

Utegångsförbudet tillsammans med alla sjuka regler (man får inte var killar i tjejernas korridorer, inga tjejer i killarnas studierum etc etc.) i kombination med alla övervakningskameror har fått oss att referera till vårt boende som "Prison" haha. Det finns en securiy guard som kollar varenda rum klockan 00:15 för att se att alla är inne. Honom kallar vi Hobbit för att vårt boende är som Mordor (Sagan om Ringen-referenser). Men hursomhelst så är vårt dorm faktiskt rätt bra och vi är sällan här, är oftast på stan eller på campus.

Imorse gick vi upp tidigt för att äta "a chim" - frukost. Vi gick till ett suspekt koreanskt ställe som Vadim och Tuji varit på tidigare där damerna inte förstod ett ord engelska. Vi lyckades med flertalet djurimitationer och teckningar visa vad vi ville ha och tillsut fick Tuji, Vadim och jag sushi. Problemet var att vi hade Sayed (från Afghanistan) med oss som inte äter kött så det tog typ 20 minuter för oss att få fram det haha. Sen när maten kommer in så visar det sig att lal fått rätt mat utom Carlos. Han fick uppskuren bläckfisk i chilisås haha. RIKTIGT vidrigt, men han åt det efter lite pushande från oss haha.

Sen satt vi ett stort gäng och drack lite kaffe och käkade lite lätt fram tills klockan 4 då det var dags för Orientation. Då mötte vi alla andra utbytesstudenter, bl.a. Evgeniy från Tomsk i Ryssland, ryskare utseende får man leta efter hahaha. Han hängde på oss och Cheogcho (koreansk fadder typ) och käkade med alla andra utbytesstudenter. Åt hyfsad god mat och sen styrde jag och Vadim upp att alla gick till en bar och drack lite öl och jag snackade massor med Cheogcho och lärde mig massa roliga saker om koreaner. Till exempel att de räknar sitt första levnadsår efter tillverknignsdatum haha. Så deras första levnadsår är liksom i mammans mage. Så Cheogcho är 25 men egentligen bara 24 då han spenderade första levnadsåret i sin mammas mage - konstigt Korea! Han lärde mig också massor med koreanska och det känns som att jag kan snacka hyfsat mkt med expediter och servitörer redan, fast jag fattar inget de säger haha.
Koreanska är verkligen häftigt och inte så svårt faktiskt!

Sen drog vi alla hem och jag fixade Internet till mitt rum, det e inte världens snabbaste men jag kan åtminstone msna, blogga, facebooka och Skypa! Har redan provat Skype och det funkade så snart jag pluggade in sladden ;) haha. Så nu är klockan 23:15 och det är snart sovdags för mig. Imorgon ska vi ut och käka lite koreansk frukost igen och ska nog sen en sväng ner på stan med Carlos, han måste till Belizes Konsulat och jag ska försöka hitta Svenska Ambassaden. Ska försöka fota lite mer också så jag kan lägga upp lite bilder, är lite seg med fotandet just nu, men ska dokumentera omgivningarna här. 

Sov så gott allihopa!

Over and out from Seoul (uttalas tydligen som engelskans "soul" men med lite längre "ou-ljud"  :)





3 kommentarer:

Syster din sa...

Orkar inte skriva långa inlägg, bara njuter av dina underbara kommentarer och inlevelsefulla berättelser :)

Puss på dig!

Anonym sa...

Japp, det underlättar verkligen om du pluggar in sladdan...lite segt att köra en monolog ;)
Haha vad ball att man räknar från den dagen man blev skapt, låter heltossigt ju!
Tat nu lugnt med den starka maten! Not made for you...

Martina sa...

underbart, verkar som du redan gjort dig hemmstadd och kan staden, levernet och människorna och språket! du e grym som gör detta, puss