söndag 31 augusti 2008

Big Night Out mm.

Dags för ännu en uppdatering från min nya hemstad, åtminstone för fyra månader framöver.

Jag älskar fortfarande Seoul och Korea. Staden sover aldrig (klyschigt! haha) och koreanerna är enormt trevlig och artiga. De flesta vill inte prata engelska även om de kan det eftersom de är otroligt blyga. Men jag tyckerdet är bra, jag vill lära mig koreanska (hanggul) och vill prata det så mkt som möjligt. Vissa ord tillsammans med kroppspråk (flaxa med armarna för kyckling, tuk) så förstår de oftast. Nu har vi lärt oss hur man beställer våra favoritmaträtter och vihar blivit stammisar på ett litet ställe här i närheten. Tanterna som äger de är riktigt trevliga och maten kostar bara 2500 Won (18 spänn). Varje gång vi kommer börjar de snacka supermkt koreanska och ler med hela ansiktet. Sen får vi bästa bordet och gratis side dishes. Vi brukar beställa in tom yeang soppa (med nudlar och grönsaker) och även bibimbap och bulgogi. Riktit gott! Till varje koreansk måltid får man kimch'i (kål som man grävt ner i marken och låtit fermentera innan man häller idiotstark sås på) och oikchu (syltad zucchini) samt gratis vatten. Ibland får man även små salta fiskar eller inlagd chili. Koreansk mat är hyperstark och jaghar haft lite svårt att äta den, men nu börjarjag lära mig och jag har även lärt mig att säga till att jag inte vill ha så stark mat!

Nu har de flesta utbytesstudenterna anlänt och vi har träffat alla. Alla är jätthärliga människor men tyvärr bor vi på olika dormitories så det blir att man umgås mest med dem som bor här.
De ja hänger mest med är Vadim och Evgeny (Ryssland), Eero min rumskamrat, Boni (Indonesien), Tuji (Fiji) och Carlos (Belize). Jag Vadim och Carlos har väl hängt mest än så länge. På vårt dorm finns inte mkt att göra, vi har en stor TV i lobbyn som faktiskt visar amerikanska serier (med koreansk text) men det är rätt omysigt där nere. Jag och Eero har fixat Internet på vårt rum så v slipper sitta på sega datorer i lobbyn.
I övrigt finns en liten shop och lite kaffeautomater. Därför hänger vi inte så mycket här hemma utan är mest ute på stan och utforskar.

I frdagskväll bestämde vi oss för att gå ut och festa lite. Jag, Vadim, Eero och Laura (Finland) tog tunnelbanan upp i stan, till område Sinchon-dong. Här hänger alla ungdomar på kvällen, mängder av barer, restauranger och klubbar. Vi satte oss och käkade lite chcken wings och drack lite öl på ett ställe, riktigt trevligt. Sen var det meningen att vi skulle sticka till ett uteställe som har en isbar och grejer, men vi hittade inte det och koreaner vi frågade hade ingen aning.
Så vi stannade på samma bar ett par timar och slog oss sedan ner med ett stort gäng koreanska grabbar. Vi hade riktigt roligt tillsammans med dessa killar och ngn av dem fick idén att vi skulle gå till ett "norae-bang". "Norae" betyder sjunga och "bang" betyder rum. Detta är alltså ett karaokerum man hyr per timme och sedan sjunger man massor. Var riktigt kul, koreanerna var vilda haha. :) Efter det lämnade vi våra koreanska vänner och satte oss på en liten restaurang och tog en öloch blev bjudna på massor av tallrikar med koreansk mat av damen där. Vi fck bland annat "chungo" (ål) i stark sås. Hon lärde oss namnet på massa koreansk mat och djur. Vi lämnade generöst med dricks och fick en bamsekram när vi gick.

Sen gick vi till ett 7-Eleven och köpte lite chips och frukt och satt och käkade tillsammans på en bänk och njöt av livet. Eftersom vårt dorm har massa regler så måste man skriva upp på en lapp innan man går att man ska vara ute under natten, annars blir man utkastad från dormet haha. Detta gör också att, eftersom dormet stänger 00:00, man måste vara ute heeeeela natten (till 05:00) om man inte vill komma in innan 00:00. Så vi satt i stan fram tills 06 ungefär så det var ett riktigt trött gäng som anlände hem vid 07.

Sov sedan fram till 13-tiden innan jag och Vadim drog ner en sväng i vårt hood här och tog en kaffe och lite käk. Igår kväll var vi några som tog varsin öl och lit käk på ett ställe i närheten, hängde då med två litauiska tjejer för första gången, Migle och Egle, riktigt trevliga!

Idag har jag, Vadim och Carlos varit i Itaewon. Detta område mitt uppe i stan är för ex-pats alltså utlänningar som flyttat till Seoul. Här finns nästan bara amerikanska kedjor av allt och alla pratar engelska och man ser knappt en korean. Helt sjuk grej också, Seoul har Asiens största population av nigerianer, så deär en massa svarta överallt, det ser man aldrig här annars. Det är också här man ska gå för att köpa fejkae märkeskläder för en billig penning. Men det är bäst att snacka koreanska, annars blir man lurad! Jag gillade inte Itaewon så mkt men jag kommer säkert åka dt ngn mer gång ändå.

Imorgon börjar skolan, eller ja, vi har möjlighet att gå på massa olika lektioner för att se om vi gillar kurserna, sen måste vi välja tills på fredag.
Jag hade tänkt välja desa kurser:

Corporate Finance
International Relations in East Asia
Non-governmental organizations and Citizen Politics
Taekwondo haha jaaa :), Vadim, Laura och jag tänkte prova. Det är ju Sydkoreas nationalsport så det hade varit kul. Det är bara en gång i veckan dessutom!)

Nu ska ja strax ner till Starbucks och möta upp gänget där, imorgon ska vi till Migrationsverket oc registrera oss och sen försöka köpa koreanska telefoner. Förhoppningsvis behöver jag bara köpa ett sim-kort, annars kostar rubbet ca 50000 Won (350 spänn).

O just det ja, jag ska fixa Resdagboken med, mest för att folk utan Facebook (mamma + pappa) ska kunna kolla bilder. Kommer alltså inte skriva ngt där utan bara lägga upp bilder. Mitt alias blir: haegermeister.

Ha det gott allihopa!

Anyeong keseyo!

Inga kommentarer: